Leerdoel
Tijdens de eerste dag leer je repeterende microbewegingen in het gezicht waar te nemen en wordt het theoretisch kader neergezet, zodat je inzicht krijgt in de betekenis van die microbewegingen. De daarmee samenhangende basis gedragstypen, hun gedrag en interactiebehoeften worden behandeld. Daarbij wordt veel videomateriaal als illustratie gebruikt en om te oefenen aan de hand van de aangereikte hulpmiddelen.
Programma
Ochtendprogramma
Ontvangst 9.30 – Start programma 10.00
- Inleiding non-verbale communicatie, gezichtsspieren en emoties: het onbewuste is objectief zichtbaar.
- Oefenen met het analyseren van beeldmateriaal (foto’s); wat zien we al en wat betekent het?
- Wetenschappelijke onderzoek en het INSA concept.
- Presentatie van de catalogus van gezichtsuitdrukkingen; het ‘woordenboek’.
- Oefeningen analyseren van beeldmateriaal (foto’s); hulpmiddelen voor de analyse.
Middagprogramma – 13.30 -17.00
- Inleiding Persoonlijke Non-verbale Repertoire, individuele consistentie, bewegingspatronen, theorie met beeldmateriaal; de grammatica
- Video’s analyseren
- Inleiding determineren gedragstendensen en types
- Video’s analyseren